***
בשנות התשעים המוקדמות החלו מתכנתים רבים בשפת הפרל - שפת תכנות המיועדת בעיקר למעבדי תמלילים, ושנוצרה על ידי לארי ואל - לשלוח ידם בתחום חדש, השירה.
"שפת פרל" הוכיחה כי היא מתאימה ליצירת שירה שאינה רק בעלת משמעות סמנטית, אלא גם יכולה להיות מופעלת [סוג של "מובנת" - מ.ו] על ידי מחשב. [...] אחד היתרונות של שפה זו הוא הדרכים הרבות לכתיבה שהיא מאפשרת. לדוגמה, אין בפרל משמעות לחלל הריק, ל"לבן" שבין השורות, יש מידה רבה של חופש בעיצוב החזותי של הטקסט, ואין נוסחים כתובים שצריכים להופיע תמיד בתחילת הכתיבה בשפת התכנות.
בתוך הקורפוס שנוצר מאז 1991 עד היום אפשר להבדיל בין שני סוגים שונים של שירת פרל: שירה שנכתבת בשפת התכנות ולה גם פלט, ושירה הנכתבת לפי כללי הדקדוק של שפת פרל, אך ללא פלט. קהל הקוראים המרכזי של שירה זו - אלו היכולים להנות ממנה במלוא עצמתה - הם כמובן השולטים בשפה זו, או בשפות תכנות אחרות, אם כי גם מי שאינם יודעי ח"ן יכולים להבין את עיקרי הדקדוק והפואטיקה שלה.
רובן הגדול של היצירות (עם פלט או בלעדיו) שנכתבו בשפת פרל הם שירי הייקו או תרגומים של שירים קלאסיים או סנטימנטליים. הרבה מן השירה שנכתבה בשפה זו לא הצליחה להגיע להישגים אמנותיים או ספרותיים משמעותיים, אך ישנן עבודות שהצליחו לממש את הפוטנציאל הטמון בשפה ושל אפשרויות הפלט שלה, והגיעו להישגים וביצועים פואטיים מסקרנים ואף מרתקים.
בין היצירות הבולטות יש לציין את
London.pl
[להלן- לונדונ.פל]
של גרהאם הארווד בפרוייקט "ריאות". לונדונ.פל יוצרת מנגנון לביטוי מהות השיר "לונדון" של בלייק, לפי הארווד, החותם בשם ויליאם בלייק, כאילו השיר ממשיך להיכתב. הארווד, בקריא חברתית-פוליטת של שיר המקור, יוצר מאגר מידע של זוועה חברתית. הוא מדגיש את נושא מות הילדים שבשיר המקורי דרך פעולה של התוכנה: חישוב כמות הילדים שנוצלו או נרצחו מאז שנת כתיבת השיר ועד היום. המחשב אוסף נתוני גיל, שמות וגובה של קורבנות, מחשב, בעזרת הנתונים הללו את קיבולת הריאות של כל אדם - בהתחשב באורך חייו - ואת הנתון האחרון ממיר לליטרים מעוקבים של הנשימה האחרונה של כל קרבן. הפרוייקט מציע פירוש לשיר של בלייק ועיבוד מרתק שלו, ומנצל את הפוטנציאל הפואטי של שפת התכנות פרל. [...]
***
קטע מתוך לונדונ.פללינק לשיר כולו
www.scotoma.org
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה